Η ανεπιθύμητη πρακτική της ηλεκτρονικής απάτης δεν περιορίζεται σε συγκεκριμένους κλάδους.
Δυστυχώς, είναι διαδεδομένη και μπορεί να ανατρέψει τα σχέδια ενός ταξιδιώτη που θα διαπιστώσει ότι τα χρήματά του απλά… εξαφανίζονται!
Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου οι χρήστες οδηγούνται σε επικίνδυνα ψηφιακά περιβάλλοντα, πιστεύοντας ότι πραγματοποιούν πληρωμές σε επίσημες ιστοσελίδες και καταλήγουν θύματα απάτης.
Ωστόσο, στην εποχή της ψηφιακής επανάστασης, ο καταναλωτής δεν μπορεί να παραμελήσει τη χρήση όλων αυτών των καινοτόμων εργαλείων που του παρέχουν άνεση και τον βοηθούν να οργανώσει τη ζωή του, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί. Βέβαια, είναι σημαντικό να είναι πάντα επιφυλακτικός όταν αντιληφθεί ύποπτα σημάδια ή προσφορές που δείχνουν υπερβολικά ελκυστικές.
Όπως εξηγεί ο Κωνσταντίνος Μαντές, ηλεκτρολόγος-μηχανικός, μηχανικός υπολογιστών και εμπειρογνώμονας ηλεκτρονικού εγκλήματος, “ όπως συμβαίνει σε όλους τους τομείς του επιχειρείν έτσι και στις ηλεκτρονικές πλατφόρμες είναι έντονο το φαινόμενο και ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου και όπως συμβαίνει σε όλα τα ψηφιακά μέσα, έτσι και στις πλατφόρμες κράτησης καταλυμάτων δημιουργούνται απάτες. Τα ψηφιακά εργαλεία είναι πρωτοπόρα και οι χρήστες πρέπει να συνεχίσουν να τα εμπιστεύονται και να τα χρησιμοποιούν”. Τι πρέπει όμως να προσέχουν οι καταναλωτές;
«Όταν βάζουν τα στοιχεία της κάρτας τους για να κάνουν μια κράτηση, θα πρέπει να προσέχουν την πιστοποίηση που υπάρχει στην ιστοσελίδα. Η πιστοποίηση διακρίνεται με κάποιες σφραγίδες που υπάρχουν πάνω στην ιστοσελίδα, όπου υπάρχουν διαπιστεύσεις από ευρωπαϊκούς οργανισμούς ασφάλειας και προστασίας δεδομένων αλλά και ασφάλειας συναλλαγών. Θα πρέπει να προσέχουν λοιπόν, όταν κάνουν καταχώρηση των στοιχείων των πιστωτικών και χρεωστικών τους καρτών να είναι σε ασφαλές περιβάλλον και να έχουν παρατηρήσει τα διακριτικά ασφάλειας ιστοσελίδας και ασφαλές περιβάλλον συναλλαγών», σημειώνει ο κ.Μαντές και προσθέτει: «Υπάρχουν επιτήδειοι που έχουν δημιουργήσει κλώνους της πρώτης σελίδας από τουριστικές πλατφόρμες προκειμένου να τους οδηγήσουν στο δικό τους περιβάλλον για την υλοποίηση της χρέωσης και της απάτης που έχουν σχεδιάσει να διενεργήσουν. Για να καταλάβει κάποιος ότι πρόκειται για την επίσημη σελίδα της πλατφόρμας θα πρέπει να κάνει μια δοκιμή με κάποια στοιχεία που δεν είναι τα πραγματικά στοιχεία της κάρτας του, έστω και αλλαγή κάποιου ψηφίου, έτσι ώστε να δουν αν γίνεται κάποια επικοινωνία με το συγκεκριμένο ασφαλές περιβάλλον, να δουν δηλαδή πού είναι το επόμενο βήμα που τους πηγαίνει η συγκεκριμένη ιστοσελίδα. Σε περίπτωση απάτης, θα βγει ένα μήνυμα ότι η συναλλαγή δεν εγκρίνεται κι ότι δεν είναι έγκυρα τα στοιχεία αλλά δεν θα κάνει ανακατεύθυνση στην ίδια σελίδα, την επίσημη»
Ένας ακόμη απλός τρόπος, όπως αναφέρει ο κ.Μαντές, είναι η χρήση μιας προπληρωμένης κάρτας με περιορισμένο υπόλοιπο, στην οποία θα απαιτείται η έγκριση με έναν κωδικό που παρέχεται από το κινητό του χρήστη. Σημαντικό είναι να προσέχουν και να επιβεβαιώνουν ότι το αίτημα έγκρισης προέρχεται από την αντίστοιχη πλατφόρμα και, αν δεν είναι, να μην συνεχίζουν τη διαδικασία.
«Πρέπει γενικότερα να είμαστε υποψιασμένοι και να έχουμε ενεργοποιημένη δικλείδα ασφαλείας μέσα από το κινητό μας τηλέφωνο ή το email μας για τις συναλλαγές μας. Να προσέχουμε ότι η ανακατεύθυνση της σελίδας γίνεται σε ασφαλές περιβάλλον συναλλαγών. Συνήθως “ γυρίζουν” κάποιες μπάρες που σου λένε ότι κατευθύνεσαι σε ασφαλές περιβάλλον τραπεζικών συναλλαγών ενώ στις σελίδες των απατεώνων αυτό δεν το βλέπουμε να συμβαίνει. Καλό είναι επίσης, στις επίσημες πλατφόρμες να μην μπαίνουμε ως επισκέπτες αλλά να έχουμε δημιουργήσει ένα προφίλ για να βλέπουμε τις κινήσεις και έτσι σε περίπτωση απάτης να έχουμε ένα “ προβάδισμα” στο να διαπιστωθεί ότι είναι αποτέλεσμα κακόβουλης ενέργειας. Και φυσικά υπάρχει πάντα η επιλογή για πληρωμή στο κατάλυμα”, εξηγεί ο κ.Μαντές.
Σε περίπτωση που κάποιος πέσει θύμα απάτης, σύμφωνα με τον κ. Μαντέ, προτείνεται να στείλει ένα email στην επίσημη πλατφόρμα ενημερώνοντας για το συμβάν. Επιπλέον, μπορεί να απευθυνθεί στην Διεύθυνση Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και στη συνέχεια στην τράπεζα που διαθέτει τον τραπεζικό του λογαριασμό για να διεκδικήσει τα χρήματά του.
Οι καταγγελίες για απάτες που αφορούν ηλεκτρονικές πλατφόρμες κράτησης συνήθως αφορούν περιπτώσεις όπου οι απατεώνες προσομοιώνουν μια σελίδα καταλύματος και παίρνουν τα χρήματα. Σύμφωνα με τον Διευθυντή της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, Βασίλη Παπακώστα, είναι σημαντικό να επιλέγουμε επίσημες σελίδες και να επαληθεύουμε την προέλευση των αιτημάτων. Αν δεν μπορούμε να καταλάβουμε, μια καλή πρακτική είναι η άμεση επικοινωνία για επαλήθευση. Επίσης, είναι σημαντικό να ελέγχουμε τον λογαριασμό στον οποίο καταθέτουμε τα χρήματα και να επαληθεύουμε την προέλευσή του πριν προχωρήσουμε σε κατάθεση.
Από την πλευρά του, ο Λύσανδρος Τσιλίδης Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (FedHATTA) αναφέρει πως «είναι γεγονός ότι με το διαδίκτυο παρατηρούμε πολλά “ παρατράγουδα”, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα ζούμε με το φόβο. Καλό είναι ο κάθε ταξιδιώτης να φροντίζει να βρίσκει τον καλύτερο τρόπο για να μην τύχει τέτοιας κακοδαιμονίας. Ότι υπάρχουν φαινόμενα εξαπάτησης και hacking το ξέρουμε, και το ζούμε κάθε μέρα. Εμείς λέμε ότι αν το ταξιδιώτης έχει την επιθυμία και θέλει να ταξιδέψει και να πάει σε οργανωμένες επιχειρήσεις αδειοδοτημένες που είναι πιστοποιημένες και από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και από τους φορείς μας και παρέχουν ασφαλιστές καλύψεις για τη συνέπεια και τη φερεγγυότητά τους, να το πράξει. Εμείς προστατεύουμε το έργο μας μέσα από τη δουλειά μας με συνέπεια και συνέχεια», υπογραμμίζει ο κ.Τσιλίδης και επισημαίνει: «Έχουν έρθει καταγγελίες στην Ομοσπονδία ότι κάποιοι πουλάνε υπηρεσίες για να υφαρπάξουν λεφτά και το επισημάναμε σε όλα τα γραφεία ταξιδίων για να προσέχουν. Διότι κάποιοι κακόβουλοι, που δεν επιτρέπεται στους εμπορικούς κανόνες του 21ου αιώνα, λειτουργούν σε βάρος των ταξιδιωτών αλλά και των επαγγελματιών, καθώς έχει συμβεί να το κάνουν αυτό και σε επαγγελματίες και όχι μόνο σε μεμονωμένους. Ο καταναλωτής, όπως εξηγεί ο κ.Τσιλίδης, πρέπει να προσέχει τις ανακοινώσεις με ύποπτες προσφορές που προτρέπουν το άτομο να την κλείσει εκείνη τη στιγμή για να κερδίσει την ευκαιρία. «Ο καταναλωτής να προσέχει τι αγοράζει, να είναι υποψιασμένος. Υπάρχουν κακόβουλοι που δεν ανήκουν στον χώρο. Είναι ένα φαινόμενο το οποίο εμφανίζεται, σημειώνει ο κ.Τσιλίδης και τονίζει ότι ο καταναλωτής πρέπει να προσέχει και να μην είναι επιρρεπής σε κραυγαλέες ευκαιρίες, όπου πολύ ακριβά προϊόντα και υπηρεσίες πωλούνται σε παράδοξα χαμηλές τιμές.
Αίθριος ο καιρός σήμερα – Που υπάρχει πιθανότητα βροχής
Πέντε βραδινές συνήθειες που αυξάνουν το κοιλιακός σας λίπος
Η Δυναμική Πορεία του Urban Mining στην Ελλάδα – Το Παρελθόν, το Παρόν και το Μέλλον
Γιώργος Γεωργίου: Η συγκλονιστική εξομολόγηση για τον θάνατο του γιου του (VIDEO)