Μεγάλη είναι η ανησυχία στα στελέχη των ενόπλων δυνάμεων σχετικά με την προκλητικότητα της Τουρκίας .
Οι δύο πλευρές έχουν κάτσει στο τραπέζι των διερευνητικών επαφών ωστόσο οι παράνομες ενέργειες της γειτονικής χώρας που ρίχνουν λάδι στη φωτιά παραμένουν.
Ο ναύαρχος εν αποστρατεία του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και για χρόνια επιχειρησιακός αξιωματικός, Νίκος Σπανός εξέφρασε την ανησυχία του για την κατάσταση που έχει δημιουργηθεί.
Ο ίδιος σημειώνει ακόμα ότι πρέπει άμεσα να επιβληθούν κυρώσεις προς την τουρκική πλευρά για τις συνεχείς προκλήσεις της εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σχολίασε μάλιστα ότι ήδη υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στο συγκεκριμένο κομμάτι.
«Δεν είναι η πρώτη φορά και νομίζω ούτε και η τελευταία, που η τουρκική πλευρά δημιουργεί προβλήματα, αλλά το τελευταίο διάστημα υπάρχει έξαρση. Έχουν σημειωθεί πολλά περιστατικά με υπαιτιότητα της τουρκικής ακτοφυλακής από τη Μυτιλήνη μέχρι τη Ρόδο. Ως χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αναφέρω αυτό που έγινε στις 6 Ιανουαρίου ανοιχτά της Καλολίμνου, όταν σκάφος της τουρκικής ακτοφυλακής εμβόλισε σκάφος του ελληνικού σώματος, προκαλώντας του σοβαρές υλικές ζημιές. Είμαι περισσότερο ανήσυχος από ποτέ ότι μπορεί να δημιουργηθεί στη θάλασσα ένα σοβαρό περιστατικό, το οποίο μπορεί να εξελιχθεί σε θερμό επεισόδιο», λέει στο ethnos.gr ο κ. Σπανός
Κατά τον ίδιο υπάρχουν διεθνείς κανόνες, οι οποίοι πρέπει να τηρούνται, αλλά δε συμβαίνει αυτό από την πλευρά της Τουρκίας. Τόνισε μάλιστα ότι η Ελλάδα πρέπει να κινητοποιηθεί άμεσα σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να επιβληθούν κυρώσεις στη γείτονα.
«Άποψή μου είναι ότι πλέον επιβάλλεται, στο πλαίσιο της πολιτικής για το μεταναστευτικό, να εκπονηθεί ένα επικαιροποιημένο εθνικό σχέδιο, το οποίο σε συνδυασμό με την κοινή ευρωπαϊκή πολιτική πάνω στο συγκεκριμένο τομέα να επιβληθούν κυρώσεις στην Τουρκία, ώστε να αποφύγουμε τη δημιουργία δυσάρεστων καταστάσεων, αλλά και να διασφαλίσουμε τη σωματική ακεραιότητα των πληρωμάτων των σκαφών. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να τραβήξει το αυτί της Τουρκίας και της το τραβάει, όμως, δεν επιτυγχάνονται πολλά, διότι είναι γνωστό ότι η τουρκική πλευρά θέλει να τα παίρνει όλα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα έπρεπε ήδη να έχει επιβάλλει κυρώσεις στην Τουρκία. Στον τομέα αυτό έχει ήδη καθυστερήσει και φοβάμαι ότι, όταν επιβληθούν οι όποιες κυρώσεις, μπορεί να είναι πολύ αργά», υποστηρίζει ο ναύαρχος του λιμενικού σώματος.
Κατά τον κ. Σπανό η τουρκική ακτοφυλακή μπαίνει στα ελληνικά χωρικά ύδατα και τα σκάφη της κινούνται ταχύτατα. Πλησιάζουν τα ελληνικά σκάφη και την τελευταία στιγμή προχωρούν σε επικίνδυνους ελιγμούς, για να αποφύγουν τη σύγκρουση, κάτι που είναι πάρα πολύ επικίνδυνο.
«Το όποιο σοβαρό περιστατικό φοβάμαι ότι θα γίνει μεταξύ των σκαφών της ακτοφυλακής των δύο χωρών, τα οποία περιπολούν και φυλάττουν τους χώρους δικαιοδοσίας τους. Η τουρκική πλευρά, χρησιμοποιώντας τα θέματα έρευνας και διάσωσης, θέλει να δείξει την κυριαρχία της ακόμα και εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων. Θέλει να γίνει ένα περιστατικό με βάρκα μεταναστών εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, να επέμβει, να σώσει ζωές και μετά να το επικοινωνήσει αυτό. Να πει ‘’που είναι η ελληνική ακτοφυλακή, εγώ τους έσωσα’’», τονίζει ο κ. Σπανός.
Μάλιστα, ο ίδιος δεν αποκλείει το ενδεχόμενο από μόνη της η τουρκική πλευρά να δημιουργήσει περιστατικό βύθισης σκάφους με μετανάστες και μετά να επέμβει, για να τους σώσει, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων.
«Δεν μπορώ να αποκλείσω τίποτα, ακόμα και επίτηδες οι Τούρκοι να βουλιάξουν μία βάρκα με μετανάστες. Δεν είναι απίθανο να βάλουν μέσα στη βάρκα ένα δικό τους διακινητή μεταναστών, ο οποίος να προκαλέσει το ατύχημα. Έχουμε μάθει πλέον πως λειτουργούν οι Τούρκοι», τονίζει ο ναύαρχος του λιμενικού σώματος.