Έχουν περάσει κάτι παραπάνω από 10 μέρες από την εφαρμογή της επέκτασης του ωραρίου λειτουργίας του μετρό στις Γραμμές 2 και 3 κάθε Παρασκευή και Σάββατο και ήδη τα πρώτα στοιχεία κάνουν λόγο για θερμή υποδοχή της εν λόγω κίνησης από το επιβατικό κοινό και πιο συγκεκριμένα από τις νεαρές ηλικίες.
Στην ουσία, δεν πρόκειται για διεύρυνση του ωραρίου, αλλά για επαναφορά του ωραρίου που ίσχυε πριν από την πανδημία του κορονοϊού. Τότε, λόγω της δραματικής μείωσης της επιβατικής κίνησης, αποφασίστηκε η κατάργηση αυτών των ωρών λειτουργίας για την εξοικονόμηση πόρων, καθώς δεν υπήρχε πραγματική ανάγκη το μετρό να λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο.
Το ωράριο
Δύο χρόνια μετά την επάνοδο στην κανονικότητα και ύστερα από ένα πάγιο αίτημα μιας μεγάλης μερίδας πολιτών για επέκταση των νυχτερινών δρομολογίων, τα οποία εξυπηρετούν κατά κύριο λόγο τις νεαρότερες ηλικίες, οι οποίες επιλέγουν το μετρό ως ένα οικονομικό και ασφαλές μέσο για τις μετακινήσεις τους μετά από κάποια έξοδο, το ωράριο επέστρεψε στα προηγούμενα επίπεδα, κάτι το οποίο έτυχε θερμής υποδοχής από το κοινό.
Αυτό επιβεβαιώνεται και από τους αριθμούς. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία, την Παρασκευή 2 και το Σάββατο 3 Νοεμβρίου, από τα μεσάνυχτα μέχρι τη λήξη του ωραρίου, καταγράφηκαν 26.183 επιβιβάσεις. Αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση 17,1% (3.828 επιπλέον επιβάτες) σε σύγκριση με τις αντίστοιχες ημέρες στις 19 και 20 Οκτωβρίου, όπου οι επιβιβάσεις ανήλθαν σε 22.355.
Η διεύρυνση του ωραρίου εντάσσεται στο πλαίσιο του Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη της Αττικής, ο οποίος επί του παρόντος βρίσκεται σε στάδιο επανασχεδιασμού προκειμένου οι αστικές συγκοινωνίες να ανταποκριθούν καλύτερα στις σύγχρονες ανάγκες των κατοίκων αλλά και των επισκεπτών της Αθήνας καθώς πολλά έχουν αλλάξει από τότε που καταρτίστηκε πριν πολλά χρόνια.
Οι ελλείψεις σε συρμούς και προσωπικό
Εκτός, όμως, από την διεύρυνση του ωραρίου την Παρασκευή και το Σάββατο, στο τραπέζι των συζητήσεων, έχει πέσει κατά καιρούς, η επέκταση και τις υπόλοιπες μέρες της εβδομάδας. Ωστόσο, ο δρόμος μέχρι να φθάσουμε σε αυτό το σημείο, θεωρείται μάλλον μακρύς και προϋποθέτει την επίλυση σημαντικών ζητημάτων, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη ενός επαρκούς αριθμού συρμών αλλά και οδηγών.
Οι ελλείψεις σε αμαξοστοιχίες και προσωπικό αντικατοπτρίζονται και στις καθυστερήσεις που εμφανίζουν τα δρομολόγια σε καθημερινή βάση. Αν και επίσημα από την ΣΤΑΣΥ υποστηρίζεται ότι τα δρομολόγια εκτελούνται ανά 4 μέχρι 7 λεπτά, ωστόσο σε αρκετές περιπτώσεις ο χρόνος αναμονής μπορεί να φθάσει από 15 μέχρι 20 λεπτά. Να σημειωθεί ότι μέσα στο 2025 θα ξεκινήσουν οι παραδόσεις των ανακατασκευασμένων συρμών της γραμμής 1 του μετρό, ενώ προβλέπεται και η πρόσληψη 54 νέων οδηγών για τη βελτίωση της λειτουργίας του παλιού ηλεκτρικού σιδηροδρόμου.
Στην εξίσωση της επέκτασης πρέπει να υπολογιστεί και το ενδεχόμενο αυξημένο κόστος λειτουργίας, το οποίοι θα επιβαρύνει περισσότερο τις ήδη αδύναμες οικονομικές επιδόσεις του μετρό, το οποίο, όμως, για τη φετινή χρήση προβλέπεται ότι θα εμφανίσει ισοσκελισμένο ισολογισμό. Σε αυτό το πλαίσιο, το τελευταίο διάστημα έχουν εντατικοποιηθεί οι έλεγχοι στο μέτωπο για την καταπολέμηση της εισιτηριοαποφυγής.
Σύμφωνα με την ΣΤΑΣΥ, τον περασμένο Οκτώβριο έγιναν 526.000 έλεγχοι ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό ελέγχων το 10μηνο του 2024 στο +48% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα το 2023. Τέλος, καταγράφηκε αύξηση, της τάξης του 64%, στα βεβαιωμένα πρόστιμα κατά το πρώτο δεκάμηνο του έτους.
Πηγή: capital.gr