Δεκαπενταύγουστος , γιορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου, γνωστή και ως «το Πάσχα του καλοκαιριού».
Ο 15αύγουστος είναι η κορύφωση του καλοκαιριού και ανά την Ελλάδα οι εορτασμοί είναι λαμπροί.
Τα τελευταία χρόνια, πλησιάζοντας η ημέρα του Δεκαπενταύγουστου, μία είναι η ευχή που αντηχεί σε σπίτια, πλατείες, παραλίες και γραφεία: «Καλή Παναγιά».
Άρχισε να ακούγεται δειλά-δειλά τα τελευταία χρόνια και ίσως τις πρώτες φορές προκαλούσε απορία ή και γέλια.
Έκτοτε όμως, κάθε Δεκαπενταύγουστο δεν ακούγεται και τίποτα άλλο. Πρόκειται για φράση που έγινε λατρεία. Ή και όχι.
Αρχικά ας σταθούμε στο «καλή» ως πλεονασμό στην Παναγία. Ούτε η πρώτη ούτε η τελευταία φορά είναι που ένα γλωσσικό «ατόπημα» «ευδοκιμεί» στην καθημερινότητα. Το αυτό συμβαίνει και με το «καλή επιτυχία».
Στέκεται το «καλή» ως προσδιορισμός στο «Παναγιά»;.
Το επίθετο «καλή» δεν μπορεί να χαρακτηρίζει –θεολογικά τουλάχιστον- την Παναγία, όπως δεν χαρακτηρίζουμε «καλό» τον Χριστό, όπως είχε επισημάνει σε «παρέμβασή» του πέρυσι το καλοκαίρι ο μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου.
«Τα τελευταία χρόνια, επικράτησε μια μόδα που λέει Καλή Παναγιά, τι θα πει καλή Παναγιά!
Λέμε καλό Χριστό; Eμείς λέμε Καλά Χριστούγεννα είναι γεγονός, λέμε Καλό Πάσχα είναι γεγονός» είχε πει χαρακτηριστικά.
Στην εν λόγω ευχή αναφέρθηκε ο μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και τοποτηρητής της Ι.Μ. Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος την περασμένη Παρασκευή στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου Αντιρρίου, σύμφωνα με το www.ekklisiaonline. gr, όπου τελέστηκε ο Επιτάφιος και τα εγκώμια της Παναγίας.
Ο κ. Ιερόθεος είπε συγκεκριμένα:
«Τα τελευταία χρόνια επικράτησε μια μόδα που λέει Καλή Παναγιά. Τι θα πει «Καλή Παναγιά»; Λέμε καλό Χριστό; Εμείς λέμε Καλά Χριστούγεννα, είναι γεγονός, λέμε Καλό Πάσχα, είναι γεγονός!
Τι θα πει Καλή Παναγιά; Δεν θα πει τίποτα το Καλή Παναγιά, λέμε καλό Δεκαπενταύγουστο, καλή Εορτή της Παναγίας μας, έτσι ξέρουμε από παλιά.
Λέμε ποτέ καλό Χριστό; Καλό Άγιο; Άλλο τα πρόσωπα, άλλο τα γεγονότα! Το γεγονός εδώ δεν είναι η Παναγία μας, αλλά η κοίμησή της. Η φράση Καλή Παναγιά δεν στέκεται ούτε λεκτικά ούτε θεολογικά».