Με γνώμονα την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την ασφαλή διακίνηση των επιβατών, το Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε κατευθυντήριες οδηγίες (14/11/2023 & 16/4/2024) προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, για τη μεταφορά οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων (AFVs) με τα πλοία της ακτοπλοΐας, με σκοπό την ενημέρωση, πρόληψη και τον περιορισμό πιθανών κινδύνων.
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα πλοία: Η μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων με πλοία στην Ελλάδα έρχεται αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις, θέτοντας σε αδιέξοδο ιδιοκτήτες, εμπόρους και λοιπούς εμπλεκόμενους.
Το Νοέμβρη, μια εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας δημιούργησε προβλήματα στους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων (EVs), καθώς ουσιαστικά απαγόρευε την ασυνόδευτη μεταφορά τους. Αυτό προκάλεσε δυσκολίες σε ιδιώτες, επαγγελματίες και εμπόρους, θέτοντας εμπόδια στην ομαλή κυκλοφορία και χρήση των EVs.
Σαν να μην έφταναν αυτά, η κατάσταση γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη με μια νέα εγκύκλιο του Υπουργείου Ναυτιλίας. Σύμφωνα με τη νέα εγκύκλιο (Αρ. Πρωτ.: 2070.0/ 28541 /2024) με τίτλο «Επιπρόςθετα μέτρα κατά την μεταφορά οχημάτων χρήςησ εναλλακτικών καυςίμων (AFVs) με Ε/Γ- Ο/Γ και Φ/Γ-Ο/Γ πλοία» και όσον αφορά τα οχήματα με εναλλακτικά καύσιμα (AFVs), όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο, υγραέριο κ.λπ, αναφέρονται τα εξής, μεταξύ άλλων:
Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά το επίπεδο φόρτισης των συσσωρευτών τους να μην υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτών.
Αυτό πρακτικά σημαίνει οτι ο οδηγός/κατόχος θα πρέπει να φροντίζει να φθάνει στο λιμάνι με το πολύ 40% επίπεδο φόρτισης μπαταρίας, ώστε να επιβιβαστεί το όχημα στο πλοίο.
Μέχρι στιγμής ορισμένες εταιρείες όπως οι Blue Star Ferries, Hellenic Seaways και οι Aegean Sea Lines ανακοίνωσαν ότι εφαρμόζουν άμεσα τα όσα αναφέρονται στην σχετική εγκύκλιο.
Όσοι βέβαια είναι να ταξιδέψετε αυτές τις μέρες και έχετε ηλεκτρικό αυτοκίνητο καλό είναι να πάρετε πρώτα ένα τηλέφωνο στην εταιρεία στην οποία έχετε κλείσει τα εισιτήρια σας και να κάνετε μία ερώτηση.
Πώς θα μεταφέρονται στα πλοία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Κατά τη φόρτωση AFV, καταγραφή του είδους τους και της θέσης στην οποία στοιβάζονται επί του πλοίου και τοποθέτηση από το πλήρωμα κατάλληλης σήμανσης σε εμφανές σημείο των οχημάτων. Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμεvα υβριδικά, έλεγχος θερμοκρασίας συσσωρευτών.
Επισήμανση στους επιβάτες-οδηγούς για άμεση ενημέρωση του πληρώματος σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερμού από το όχημά τους.
Σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμεvα υβριδικά, το επίπεδο φόρτισης των συσσωρευτών τους να μην υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτών.
Σε οχήματα λοιπών εναλλακτικών καυσίμων, όπως υγραερίου ή φυσικού αερίου, οι δεξαμενές τους να μην περιέχουν καύσιμο άνω του 50% της συνολικής τους χωρητικότητας.
Μη φόρτωση AFVs που έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους, στην περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί. Ειδικότερα, σε περίπτωση ζημιάς με ασάφεια ως προς τη βλάβη ή όχι του συσσωρευτή τους, μη φόρτωση και μεταφορά τους. Η ευθύνη για την διασφάλιση ότι στο όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας, στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών.
Συνεκτίμηση κατά τη στοιβασία του βάρους ιδίως των ηλεκτρικών οχημάτων, δεδομένου ότι σύμφωνα με τη σχετική μελέτη του EMSA – Guidance on the carriage of AFVs ίn Ro-Ro spaces – Τελική έκδοση 1.1, 23.05.2022, τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κατά μέσο όρο 25% βαρύτερα από τα αντίστοιχα συμβατικά.
Φόρτωση των AFVs σε χώρους καλυπτόμενους από κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης (CCTV) χωρίς την παρεμβολή εμποδίων.
Εξασφάλιση της λειτουργίας του συστήματος τεχνητού εξαερισμού του χώρου φόρτωσης (εφόσον είναι κλειστός χώρος φορτίου ro-ro ή ειδικής κατηγορίας όπως ορίζεται στην Οδηγία 2009/4 ΕΚ) κατά την φόρτωση – εκφόρτωση και κατά τη διάρκεια του πλου. Προτίμηση της φόρτωσης σε ανοικτούς χώρους οχημάτων, εφόσον υπάρχουν τέτοιοι και είναι πρακτικά εφικτό.